SKEPPSBYGGET
Bild-
dokumentation

 
Tätning
Klicka på miniatyrbilderna för större bild!
 
Tillbaka
 

1999-10-04

Översiktsbild av koggvarvet. Till höger pågår arbetet med byggandet av ankarspelet.

Man tvinnar hampa som används som tätning i skeppsbåten.

Tätningsarbete med hampa på skeppsbåten.

Hampsnöre används för att täta en hålighet vid en list.

Närbild på tätningsarbete av skeppsbåten.

Tätningsarbete med hampa på skeppsbåten.

Tätningsarbete med hampa på skeppsbåten.

 

Upp

 

1999-12-16

Driver in vitmossa i skarvarna med hjälp av ett drevjärn på två sammanfogade provplankor.

Driver in vitmossa i skarvarna med hjälp av ett drevjärn på två sammanfogade provplankor.

Man gör provdrevning för att kolla vattentätheten hos vitmossa.

Man driver in vitmossa i skarven mellan två plankor på prov för att testa drevningen.

 

Upp

 

2000-03-21

Man lägger mossa på tjärad lask.

Man lägger mossa på tjärad lask.

Man lägger mossa på tjärad lask.

C-G tjärar första bordgångens övre kant samt akterstävens lanning.

C-G tjärar första bordgångens övre kant samt akterstävens lanning.

Man lägger mossa i första bordgångens övre kant.

Första bordgången är på plats. Man har lagt mossa i ändlasken på andra bordgången.

Bordgång nummer ett är på plats. Man har tjärat överkanten på första bordläggningen. I förgrunden andra bordgången med tjärad lask och med mossa som tätning.

Första bordet är tjärat och nu lägger man på mossa som tätning.

C-G slår tätning tredje bordgången i akterstäven.

 

Upp

 

2000-04-28

Man tjärar lasken på bordsplankorna. Man lägger sedan mossa på tjäran och mossan fungerar som tätningsmaterial.

 

2000-07-18

Närbild på en latta (tätningslist) med sintells som håller tätningsmossan på plats.

Närbild på en latta (tätningslist) med sintells.

Sintells, fjärilsformade stålplattor som håller mossa och lattor på plats. Dessa är också tillverkade av rostfritt, ej syrafast stål.

 

Upp

 

2000-07-25

Harry Alopaeus inspekterar listerna mellan bord två och tre. Dessa lister är kopior av de man fann på Skanörskoggen. Skarven mellan bord tre och fyra är redan tätad med mossa, lattor och sintells.

 

2000-08-21

Två sintells (stålklammer) som har olika form.

Sintells, fjärilsformade rostfria stålplattor, med vilka man fäster de tunna lattorna som håller tätningsmossan på plats. En har böjda ändar och den andre är helt flat.

 

Upp

 

2000-09-08

Man tjärar ändslasken på en bordsplanka.

Tjärar den tillhyvlade lasken. Man tjärar alltid ytor som ligger trä mot trä.

Tjärar till hyvlad träyta. Man tjärar alltid träytor som ligger trä mot trä för att de inte ska ruttna.

Man lägger en yllefilt på den tjärade träytan.

En yllefilt läggs på ändarna av borden för att försäkra sig om att en sådan stor yta ska bli vattentät

Man använder vitmossa på de tjärade ytorna för att täta laskarna.

Vitmossa läggs på de tjärade laskarna på bordsplankorna.

Vitmossa används i laskarna mellan borden.

 

Upp

 

2000-09-27

Bordgång på styrbordssida. Man lägger på tjära runt det förborrade spikhålet för att täta innan klinkspiken slås in.

 

2000-11-15

Man trycker in vitmossa för hand i utrymmet mellan två bord.

Man slår in vitmossa med ett drevjärn mellan två bord som tätning.

Mossdrevning i planksidornas spår.

Man slår in vitmossa hårt i fogarna för att få en vattentät fog.

 

2001-04-27

Tätning med vitmossa av bottenbord på styrbords sida.

 

2001-05-03

Bottenborden som ligger i kravell (styrbords sida) drevade med tjärad vitmossa.

 

2001-05-09

Drevning av bordläggning vid förstäven på styrbords sida.

 

2001-05-17

Drevning av bordläggning på styrbords sida.

2001-05-22

Drevning av bottenbord intill kölplankan.

2001-05-25

Drevning i aktern på styrbords sida.

2001-08-08

Skanörskoggen. Drevning av upplängor och bottenstockar med tjärad mossa i det förstärkta partiet, aktern, för motorbädden.

Upp